←Là-bas
FIN   ENG

Là-bas→ Tarmo Paunu:
Pakenijat tuoksussa
6.–27.3.2022
Studio Là-bas


 
<em>Hybridi</em>, öljy kankaalle, 35 x 45 cm, 2010 <em>Eksyneet</em>, öljy kankaalle, 182 cm x 138 cm, 2004
×
×

Là-bas→ Tarmo Paunu: Pakenijat tuoksussa juhlistaa taidemaalari Tarmo Paunun tuotannon kehityskaaren keskivaihetta Helsingin Kaapelitehtaan Studio Là-bas'n mustassa huoneessa. Tähän vaihtoehtoiseen galleriatilaan ripustetaan Paunun uusia, viimeisen vuoden aikana valmistuneita maalauksia. Kyseessä on ensimmäinen puhtaasti maalaustaiteeseen perustuva Là-bas-tapahtuma.

Tarmo Paunu on Helsingissä 1971 syntynyt taidemaalari, joka kasvoi taiteilijaperheessä Suomenlinnassa. Myöskin hänen äitinsä ja veljensä ovat taidemaalareita. Nykyisin Paunu asuu ja työskentelee Pispalassa Tampereella. Hän opiskeli Kuvataideakatemian maalauksen laitoksella vuosina 1998–2003 Henry Wuorila-Stenbergin professuurin aikana ja valmistui 2008. Paunulla on ollut yksityisnäyttelyitä Suomessa, Saksassa ja Ruotsissa sekä yhteisnäyttelyitä Suomessa, Baltian maissa, Norjassa, Kyproksella ja Slovakian Bratislavassa. Merkittävimpiä niistä ovat olleet mm. Vuoden taiteilija -näyttely Rakkaudesta (Taidehalli, Helsinki, 2013), yksityisnäyttely Jumala on nainen (Kunstihoone, Tallinna 2014), yksityisnäyttely Ruotsissa (Galleri21, Malmö, 2007) sekä Oh My God! -yhteisnäyttely Norjassa (Konstlaboratorium, Vestfossen, 2007). Paunun teoksia on useissa suomalaisissa julkisissa ja yksityisissä kokoelmissa sekä julkisissa tiloissa. Tärkeä yksityinen keräilijä ja mesenaatti on ollut erityisesti Seppo Fränti. Erkki Pirtolan vaikutus Paunun tuotantoon on ollut monin tavoin rakentava. Paunu ja Pirtola tutustuivat Kuvataideopintojen aikana ja ystävyys jatkui aktiivisena aina Pirtolan poismenoon asti. Paunu muistetaan useista Pirtolan kuvaamistaan videoista, joissa elävöityy Paunun mielikuvituksen runsaus ja Pirtolan kyky uida sen virrassa.

Studio Là-bas→ on Irma Optimistin vuokraama, Lauri Luhdan esitys- ja tapahtumatilaksi muuttama ateljeetila Kaapelitehtaan kellarikerroksessa. Studiossa on vuodesta 2000 järjestetty kymmeniä performance-, ääni- ja mediataidetapahtumia nimellä "Là-bas" ("tuolla", "tuolla alhaalla"). Là-bas-toiminnan laajennuttua muihin tiloihin ja paikkoihin ja myös lukuisiksi kansainvälisiksi festivaaleiksi ja yhteistyöprojekteiksi Studio Là-bas'n aktiivikäyttö jäi 2010-luvulla vähemmälle. Toistaiseksi viimeisen Là-bas-festivaalin Itse kolmantena (Helsingin Kaapelitehtaan Merikaapelihalli, 2017) jälkeen Là-bas-toiminnassa alkoi 2020-luvun vaihteessa uusi kausi. Seminaarien (Helsingin Kaupunginmuseo, 2021), verkkonäyttelyiden (Mari Metsämäki, 2021) ja elävien esitysten (Pancho Lopez, 2019), lisäksi Kaapelitehtaan studiossa järjestetään Là-bas-teosnäyttelyitä (Magnus Strandberg, 2021), joihin liittyy aina kuraattorien Jenni ja Lauri Luhdan yhteistyössä tekijän kanssa koostamat kuvataiteelliset verkkosivut.

Itse kolmantena -festivaali muutti Studio Là-bas'n yläpuolella sijaitsevan valtavan Merikaapelihallin yhdeksi päiväksi näyttelypaikaksi, jossa performance-taide palautettiin alkuperäiseen kuvataiteelliseen yhteyteensä. Kätketty kehä sulkeutui ja tietty aikakausi todettiin päättyneeksi. Sosiaalisen luhistuttua mediaan, mitä 10-luku käytännössä merkitsi, kävi elämän suojelun näkökulmasta välttämättömäksi alkaa etsimään ja löytämään jäljelle jääneitä tekijöitä, teoksia ja tekniikoita. Kuraattorin vuosikymmenen idea on riippumaton museotyö kollegiaalisena praktiikkana, jossa taiteilija ja järjestäjä löytävät yhdessä uuden ymmärryksen tekijän työskentelystä: kun sitä tarkastellaan erillään instituutionaalisen taidehistorian sanelluista selitysrakenteista, pseudoajankohtaisista joukkoilmiöistä ja systeemin hierarkian jakamista sisäistetyistä rooleista, erityisyys tulee esiin.

<em>Kamppailu</em>, öljy kankaalle, 40 cm x 33 cm, 2021
×
<em>Yövartio</em>, öljy kankaalle, 40 cm x 33 cm, 2010
×
<em>Saarelaiset</em>, öljy kankaalle, 138 cm x 182 cm, 2004
×
<em>Vihreä nainen</em>, öljy kankaalle, 185 cm x 155 cm, 2011 <em>Vihreä nainen</em>, öljy kankaalle, 35 x 45 cm, 2003
×
×

Itseään "transsymbolistiksi" tituleerannut Tarmo Paunu on realisti ja sielutieteilijä enemmän kuin symbolisti ja karnevalisti. Paunun maailma ei ole niin posketon eikä hulvaton kuin päällisin puolin näyttää. Là-bas→ Tarmo Paunu: Pakenijat tuoksussa -projekti valottaakin Paunun taiteen sitä puolta, joka usein on jäänyt havaitsematta ja sanallistamatta juuri vakavuutensa takia, koska siinä on kysymys perimmäisistä asioista – metafysiikasta, joka jakaa käsitykset puolesta ja vastaan. Kun Tarmo Paunu valloittaa huumorilla, johtuu se enemmän hänen teostensa aiheista kuin hänen taiteilijan asenteestaan. Myhäilevä energia teosten äärellä johtuu hämmennyksestä arvottamisen pakon ääressä, nauru niiden edessä taas kiusaantuneesta riemusta sen johdosta, mitä on kehdattu näyttää. Huumori on myös sanomatonta tietoisuutta siitä, että kaikki pohjimmiltaan ymmärtävät, mistä tässä on kysymys.

Elämän perusteisiin luottaen Tarmo Paunu maalaa ihmisen ja häntä ympäröivän maailman sellaisena kuin se on eikä sellaisena kuin se voisi tai pitäisi olla, mikä on taiteen lähihistorian ja nykyajan yleisestä huumorin ja humanismin vastaisesta näkökulmasta radikaali, klassinen asenne. Huumori nousee ihmisen olemisen kohtalosta, jota hän ei ole valinnut, karnevaali draamasta, jonka sisään hän on joutunut. Toisaalta on esitetty myös ihmisen vapauden ja valintojen sekä kauneus että säälittävyys. Paunun maalauksissa ihminen on paineen alla, mutta kotona kohtalossaan kuin maalaus kehyksissään, paikassa josta ei pääse, mutta joka ei lopulta ehkä olekaan paha. Paunu ei ole kosminen pessimisti eikä hänellä ole panteistisen pohjoismaisen paatoksen saatikka jälkimodernin melankolian taakkaa. Arkaaisen antiikin elämisen ja kuolemisen taito valottaa ja värittää pimeätkin aiheet.

Tarmo Paunun psykologinen havainnointi perustuu passiiviseen rehellisyyteen, joka ei päätä kohteidensa puolesta. Erilaatuisia persoonia ja elämää suurempia hahmoja Paunu tarkkaili jo lapsuudenkodissaan, jossa vieraili kaikenlaista kulttuuriväkeä nousuissaan ja laskuissaan iltaa istumassa. Irvistävät, ärsyttävät, pakkomielteitäkin aiheuttavat asiat, jotka ihmisissä tapahtuvat, piirretään esiin maalauksissa, jotta niistä pääsee ymmärrykseen ja eroon. Henkilöiden välisten suhteiden raadollinen kuvaus ja yhteisöjä riivaavien sosiaalisten solmujen avaaminen taiteilijan vapaudella eivät synnytä lisää eripuraa vaan huumorin lämpöä ja katumuksen sävyttämää kaihoa, kiitollisuutta siitä, että elämä armahtaa nekin, jotka näkevät itsensä toisin kuin ovat.

Tarmo Paunu on analyytikko mutta ei systemaatikko siinä mielessä että hän ei ole määrittelevä, luokitteleva eikä didaktinen, vaikka Paunulla onkin dramaattisten karikatyyrien taju, jollainen on tyypillisesti pilapiirtäjillä ja hyvillä sarjakuvataiteilijoilla. Samalla kun Paunussa on populistista puoleensavetävyyttä, ilmenee hänen töissään vanhanaikaisesti suvaitsevainen yleissivistys, jota ei kiinnosta nykyajan akatemismi eli taiteen tyhjäksi pureskeltu lähimenneisyys ja 1900-luvun avantgarden vaiheiden uudelleen näytteleminen – eikä myöskään viimeinen kaupan oleva utopia eli robottien, hybridien ja kyberin tarjoama ekologinen pelastus. Tie nykyhetkeen kulkee etruskilaisen kansantaiteen, varhaiskeskiaikaisten kirkkojen seinämaalausten, Rembrandtin rajattoman empaattisen katseen, ekspressionismin voimankäytön, symbolismin ja surrealismin sommittelulogiikan kautta moderniin absoluuttiseen väriin. Etenkin uusimmissa Paunun teoksissa värit hehkuvat merkillisen itsellisesti. Figuratiivisuudestaan huolimatta Paunu on moderni värimaalari.

Parin vuosikymmenen työllä Tarmo Paunu on onnistunut vakiinnuttamaan asemansa niiden suomalaisten maalarien joukossa, jotka ensimmäisenä tulevat mieleen. Tähän on varmasti syynä persoonallinen, vaikkakin mielipiteitä jakava tyyli ja teosten nopea mieleenpainuvuus, jopa näennäisesti huijarimainen helppous. Vaikka voisi ajatella, että Paunun niin sanottu genre on yksi yleisimmistä Suomen maalaustaiteessa, häntä on vaikea jäljitellä, koska hänen teostensa nyansseilla on sielullinen luonne. Ilmaisukieli ja ilmiasu ei olekaan ironiaa – sen pahempi, voisi joku lisätä. Useimmat hänen työnsä voisi allekirjoittaa: "Rakkaudella, Tarmo." Tuo muille jaettava energia ei kunnioita muotoseikkoja, raja-aitoja, tyylisääntöjä välttämättä edes hyvää makua. Tekijä ei pelkää epäonnistumista katsojan edessä, koska on selvä, että hän palaa uudelleen aiheeseen, jota yhdessä todistetaan.

<em>Uhri</em>, öljy kankaalle, 80 cm x 70 cm, 2021
×
<em>Vihreä rukous</em>, öljy kankaalle, 138 cm x 182 cm, 2004
×
<em>Hede</em>, öljy kankaalle, 138 cm x 182 cm, 2013
×
<em>Viikinki</em>, öljy kankaalle, 138 cm x 182 cm, 2021
×
<em>Aleksanteri</em>, öljy kankaalle, 46 cm x 38 cm, 2015 <em>Holvi</em>, öljy kankaalle, 35 x 45 cm, 2021
×
×

Tarmo Paunulla on pakkomielle ihmisestä, ihmisen kasvoista, ihmisen tilojen, jännitteiden ja sisäisyyden kuvaamisesta. Hänen ilmaisunsa on sidottu ihmisen elävään kuvaan. Taiteilijan aihe on ihminen ja tekijän rooli on esittää tekemisensä ihmisten edessä niin kuin antiikin kreikkalaisessa teatterissa. Paunun maalaaminen ja ajattelu on ihmislähtöistä, ihmiskeskeistä ja ihmisläheistä. Eikö tämä ole vuonna 2022 jo aika yököttävää? Alkaa pelätä saavansa tartunnan jostain vanhasta kulkutaudista. Voittoisa keinoelämä on jo toisaalla. Transhumanismin vuosisadalla Paunun taidetta uhkaa hiipivä obsolenssi. Paunun näyttämön kuoro, kansa ja yleisö vanhenevat ja katoavat, sulavat pois silmissä. Taiteilijasta tuntuu kuin viimeiset lähtisivät.

Todellisuudelle toivotetaan hekumoiden helvetin ja perikadon näkyjä samalla kun sivuliikkeellä siirrytään tekniikan paratiisiin, josta karkottamisen uhka korvaa kuoleman eksistentiaalisen pelon aiheena. Kun virtuaalinen on reaalista reaalisempaa, maalarin hellimä todellisuus onkin pakenemista. Se, mistä taiteilija ammensi ja mitä hän hämmensi, on paratiisin lapsille toissijaista ja alkaa unohtua kuin pakanamaailman ihmiskasvoiset jumalat. Uudessa systeemissä, jonka kasvoja ei haluta katsoa, virtuaalisen rahan luoja panee panoptikonissa kaikki kilpailemaan kaikkien kanssa kaikista samoista asioista. Harkittu halujen mimesis, kollektiivisen kontrollin instrumentti, johtaa ennennäkemättömään uhrikriisiin, kuten 1900-luvun lopulla jo osattiin nähdä. Uusmoralismin kontrollihengen pyydystämät syntipukit, jotka kantavat pois näkyvistä häpeää yhteisestä keskinkertaisuudesta, karkotetaan karsinasta kuiluun.

Maalaustaiteen virtuaalisesti laajennetulla kentällä kukin pelaaja harrastaa valitsemiaan simulaatioita, mitä piilevä koneisto kutsuu moniääniseksi rikkaudeksi. Systeemiin ohjelmoitujen kohuilmiöiden ja kiistakeskustelujen kohinan lävitse ei erotu sanomia sota- ja rahakoneen varsinaisista liikkeistä, kätketyn vallan keskittymisestä entisestään sen valmistautuessa ratkaisevaan iskuun. Kaikkea tätä vasten ylös nostetun, mutta korvattavissa olevan taiteilijan peli sotkeentuu. Raami alkaa näkyä, kun joutuu katsomaan itseään peilistä, jonka takana näkymättömän rahan käyttäjät ovat suvereeni, joka säätää ajattelun ja asiat. Viime vuosisadan yhteiskunnallisista pyrinnöistä poiketen turvaverkko, johon sidottuna taiteilijakin pysyy, on ehdollinen. Siitä elämisen edellytyksenä on tottelevaisuuskoulutuksen läpäiseminen, sielun ja ruumiin antaminen niille jotka hallitsevat elämää.

Tarmo Paunun työskentelyn jälki synkistyi silminnähtävästi suurimman ulkoisen menestyksen eli Helsingin Taidehallin (2013) ja siitä poikineen Tallinnan Kunstihooneen (2014) yksityisnäyttelyiden jälkeen. Paunun maalaukset alkoivat sarjallistua toistuviksi kuviksi mieskasvoista, jotka ovat kangistuneet pahaan oloon. Taustakulissit vajosivat pois näkyvistä ja naishahmot katosivat miesten ympäriltä hänen myöhemmissä yksityisnäyttelyissään Viaporin kasvot (Galleria Rantakasarmi, Helsinki, 2015) ja Oudot kasvot (Rankka-galleria, Helsinki, 2016). Katsojat saattoivat ihmetellä, mitä Paunun kuvamaailmassa oli tapahtunut ja olivatko miessarjat kenties epäsuoria omakuvia. Heräsi kysymys, onko maalarista tullut mökkihöperö joka ei enää jaksa yrittää, maalaako hän enää tosissaan vai onko hän alkanut inhoamaan omaa mediumiaan – haluaako hän jopa painaa syvälle alas koko alan?

Nousujohteisen karrieerin kiivettyä keski-iän erämaahan, joka on vain pieni osa laajemmasta 2000-luvun aavikosta, seuraavat edistysaskeleet uralla edellyttäisivät liikkeitä johon sielu ei jakaantumatta taivu (vrt. teos Kaksinaama). Toisaalta sopeutumattomuudesta johtuvat kriisit voivat olla pelastuksellisia. Metodisesti Paunu on aina uskaltanut tarpeen tullen epäonnistua. Kuitenkin itserankaisun energia, vaikkakin naiiviyden ja ylpeyden kritiikistä kumpuavana, uhkaa usein nykytaiteessa muuttua tekemisen perustilaksi, josta ei enää synny kuin samojen kuvien ja tunteiden dementoitunutta toistoa, väärää sarjallisuutta, joka sisänsä kelpaa käyttöön ja kulutukseen, mutta jossa tekijän persoona on kadonnut. Yhä on läsnä "mikä", mutta ei enää "kuka".

Hypnoosiunesta herääminen, persoonan anamnesis ja energian rekuperaatio alkaa, kun kaikille säädettyä pakollista pahoinvointia on podettu tarpeeksi ja se on tunnistettu maneeriksi. Ja koska se on havaittu kliseeksi, paljastuu että sen käyttöarvo onkin joukkojenhallinta, invalidisaatio. Tarmo, tekijän "energia", latautuu uudestaan aiempiin vahvuuksiin paluun kautta. Omin sanojensa mukaan Tarmo ei kilpaile muiden kuin itsensä kanssa eikä halua keksiä mitään uutta, vaan ainoastaan tehdä paremmin sitä mitä hänen luonnostaan pitää tehdä, mikä sinänsä on riittävä haaste. Depressiosta, johon on menty samuudessa, voi itse kukin suoristautua vain omaa erillistietään.

Studio Là-bas'n seinillä olevat pakenijat eivät ole enää juuttuneet sumuun vaan vaeltavat tuoksussa, joka on palaamassa takaisin hajuttomaan ja mauttomaan peilisaliin. Toisaalta se on taas eksyttänyt maalausten esittämät miehet ja naiset feminiinisyyden idealisaatioidensa puutarhaan. Tässäkään ei ole uusi Eden vaan jotain mikä odottaa vedenpaisumuksen pesua. Kuvan tekijä ja katsoja haluaisivat uskoa tasa-arvoon, mutta eivät voi, koska eivät kykene sitä näkemään. Pako pehmeyteen muuttuukin kolkoksi, käy läpi uuden kivikauden ja keskiajan ja herää soralta ja raudalta maistuvaan tuoreeseen todellisuuteen, joka oli koko ajan salattu kaikilta. Ollaankin äkkiä keskellä kovin metallista maailmaa, jossa odotetaan kaupungin portilla pelastavia barbaareja ja jännitetään yhdessä sodan kellonaikaa. Tilanne on humoristinen sitten, kun kaikki ymmärtävät miten tähän on tultu ja mistä on kysymys.
<em>Spesiaali</em>, öljy kankaalle, 40 cm x 33 cm, 2021
×
<em>Kaksnaama</em>, öljy kankaalle, 40 cm x 33 cm, 2021
×
<em>Vartiotorni</em>, öljy kankaalle, 138 cm x 182 cm, 2020
×
<em>Perhe</em>, öljy kankaalle, 35 x 45 cm, 2021
×

Maalaus on ollut jopa palkitsevaa nyttemmin ja tuntuu että värit ovat saaneet lisää energiaa jostain tuntemattomasta lähteestä. Oudosta lähteestä, koska elämä on yhtä ja samaa kuin ennenkin, samat ilot ja surut, mutta ehkäpä olen paremmin sulautunut maailmaan nyt.
           – Tarmo Paunu

<em>Rauha</em>, öljy kankaalle, 54 cm x 65 cm, 2021
×
<em>Pellekasvi</em>, öljy kankaalle, 40cm x 33cm, 2021
×
 
Studio Là-bas→
Helsingin Kaapelitehdas (C-portaan kellarikerros)

Avoinna ke–su klo 12–18 (tai sopimuksen mukaan).
Huom! Sisäänkäynti studioon Kaapelitehtaan sisäpihalta
D-rapun kellarin kautta, Watti-tilan vierestä: https://vimeo.com/679682511
Jos ovet ovat kiinni, soita 041-5338893.

Lehdistötiedote: www.la-bas.fi/tarmopaunu/tiedote.pdf

Facebook: www.facebook.com/events/485921699599883/

Lisätietoja:
Là-bas: info ( at ) la-bas.fi, 044-3705490 (Lauri Luhta), 044-2830186 (Jenni Luhta)
Tarmo Paunu: tpaunu ( at ) gmail.com, 041-5338893