Sirkku Ketola (s. 1973 Turku) on Suomessa ja ajoittain Belgiassa asuva ja työskentelevä taidegraafikko. Hänen päätekniikkansa on serigrafia, jolla työskentelyä hän soveltaa moniin nykytaiteen välineisiin ja muotoihin, installaatio-, video-, ääni- sekä performanssitaiteeseen.
Vuonna 2003 Ketola valmistui sekä kuvataiteilijaksi Turun taideakatemiasta että kasvatustieteiden maisteriksi Turun yliopistosta. Hän täydensi taideopintojaan valmistumalla maisteriksi Kuvataideakatemiasta vuonna 2009, minkä jälkeen hän on saavuttanut tunnustusta nykytaidegraafikkona. Ketola on tehnyt kymmeniä yksityisnäyttelyitä ja osallistunut lukuisiin ryhmänäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla. Erityisen tunnettu hän on suurikokoisista serigrafiainstallaatioistaan, joita on ollut esillä merkittävissä suomalaisissa nykytaiteen foorumeissa. Ketolan teos Tsasouna oli Mäntän kuvataideviikoilla vuonna 2010, ja hänen teoksensa Pauloissa esitettiin Helsingin Taidehallissa vuonna 2014. Hänen kaksiosainen näyttelynsä SHhh..! Still Hearing the Whispers of the Queen oli esillä Turun taidemuseossa vuosina 2015-2016.
Tällä hetkellä Ketola työstää monivuotista serigrafiaa, performanssia ja ääntä yhdistävää teosta A Body Called Paula. Projekti rakentuu Ketolan "avatarin", "Paula"-nimisen hahmon ympärille, jota Ketola itse esittää ja jonka performanssissa esitetyn ääniraidan hän on itse säveltänyt. Paula on sekä teosta valmistava hahmo että työn lopputulos: neliväriset serigrafiapaulat. Teos havainnollistaa ja vapauttaa taidegraafikon työehtoja. Projektia varten Ketola on itse rakentanut työskentelyvälineensä, mukana kannettavan pressin, joka mahdollistaa taidegrafiikan raskaan työskentelyn siirtämisen nomadiseen tilaan. A Body Called Paula käynnistyi helmikuussa 2017 Open Studio -galleriassa Torontossa. Sen on suunniteltu jatkuvan 3-4 kertaa vuodessa vuoteen 2027 saakka, jolloin teos esitetään museokontekstissa Suomessa tai ulkomailla massiivisena valmistuneita pauloja ja niiden syntyprosessia dokumentoivana installaatioteoksena.
Là-bas→ Itse kolmantena -tapahtumassa Ketola esittää version A Body Called Paulasta otsikolla La Détermination 1. Esityksessään Ketola tarkastelee projektinsa sisäistä mittakaavaa ja johdonmukaisuutta suhteessa Merikaapelihallin tilaan. Hän tutkii ja havainnollistaa miltä 10-vuotinen teos voisi valmistuneena Merikaapelihalliin installoituna näyttää. Siksi teos koostuu Ketolan pitkäkestoisesta performanssista, jossa Paula mittaa tilaa mustavalkoisen serigrafiatyöskentelyn muodossa, valmiin installaation ripustusta havainnollistavista kuvista sekä projektissa jo syntyneestä ja tilaan installoidusta ensimmäisestä Paulasta.