Lauri Luhta (s. 1980 Vaasa) on tapahtumajärjestäjä, kuraattori, ääni-, media- ja performanssitaiteilija. Luhta on Là-bas-projektin perustaja, ideoija ja taiteellinen johtaja. Hän on Helsingin yliopistossa opiskellut historiaa, kirjallisuustiedettä, klassisia kieliä sekä, vuodesta 2014, teologiaa.
Lauri Luhta alkoi tehdä ambientia, noisea, minimalistista musiikkia ja äänitaidetta asuessaan Turussa 1990-luvun lopulla. Hän muutti Helsinkiin vuonna 1998 ja kiinnostui performanssitaiteesta, joka oli tuolloin alkamassa kukoistaa Suomessa. Vuonna 2000 hän järjesti ensimmäiset Là-bas-tapahtumat äitinsä Irma Optimistin Helsingin Kaapelitehtaan työtilassa, jonka nimeksi vakiintui Studio Là-bas→ . Toiminta kasvoi vuosien varrella pienistä klubi-illoista käsitteellisiksi tapahtumiksi, kansainvälisiksi festivaaleiksi ja yhteistyöksi eri instituutioiden kanssa, mutta säilytti taiteen systeemeistä ja kulttuurin koneistoista riippumattoman luonteensa.
Luhta on esittänyt äänitaidetta livenä vuodesta 1999 ja performansseja vuodesta 2001. Erityyppisiä live-esityksiä Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa, Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa – mukaan lukien ryhmäesitykset, happeningit, luentoperformanssit, puheenvuorot, provokaatiot jne. – on ollut useita satoja. Hän on tehnyt videoteoksia ja osallistunut näyttelyihin teoksilla ainoastaan satunnaisesti 2000-luvun vaihteesta saakka, kunnes aloitti yhteistyön puolisonsa Jenni Luhdan (os. Markkanen) kanssa alkuvuodesta 2015. Tulevaisuudessa hän aikoo taiteellisissa tuotoksissaan keskittyä nimenomaan äänen, videon, puheen, tekstin ja teorian (filosofia, teologia, tiede, historia) yhdistämiseen. Taiteessa Luhta työskentelee ylhäältä alaspäin: korkeista älyllisistä aiheista kohti lopputulosta, joka on usein kaikkea muuta kuin ylevä.
Là-bas→ Itse kolmantena -tapahtumassa Lauri Luhdan videotrilogia, joka sisältää teokset Kultasuun liturgia (2016), Fall of Twenty Years After (2016) ja Kokonaan kohtalon kolmiossa (2016–2017), on näytteillä videoinstallaationa. Videoteokset pohjautuvat Luhdan ääni- ja performanssityöskentelyyn. Teosten ääniraidat ja aktiot on taltioitu tilannesidonnaisina esityksinä, joiden visuaalisesta dokumentoinnista ja dramatisoinnista on vastannut Jenni Luhta. Trilogian viimeisestä vuonna 2018 valmistuvasta osasta Kokonaan kohtalon kolmiossa esitetään ”trailer”-versio.